Vaccinet..

Dårå.. Valde jag ändå att ta vaccinet. Pratade med min barnmorska om det som meddelade att de rekommenderar det och att vaccinet inte går över i blodet utan den sprutas in i musklen. Däremot får barnet mammans antikroppar och har fullt skydd under dess första 6 månaders levnadstid.

Så.. jag tog det igår. Inga problem alls, förutom att muskeln strejkade lite. Hade pytteliteont i muskeln. Men däremot inatt! Vaknat tiotals gånger för jag råkat rulla över o lagt mig på sprutarmen. Fruktansvärt ont! Hela muskeln krampar och är svullen.. Svårt att sova inatt och halvft mörbultad då jag bara kunnat ligga på en sida, som i sin tur gjort att jag fått ont i resterande ryggen. Pust.

Hoppas att det försvinner till ikväll o jag håller tummarna på att jag inte får influensasymptom som R fick..

Kommentarer
Postat av: Pappi

Bra att du tagit den och hoppas du mår bättre snart.

Tänk bara på att du har inte ett fullgott skydd förrens efter ca 14 daqgar efter du tagit sprutan så du skall ändå vara försiktig när du rör dig bland många människor och att vaccinet ger inte ett 100% skydd.

Läste någonstans att en studie så utvecklar första sprutan ca 56% antikroppar efter 14 dagar och andra sprutan ger 96% skydd för din ådersgrupp.

% siffran var lägre ju längre ner i åldrarna man gick. Så småbarn som tog sprutan hade rätt låg % del antikroppar.

2009-11-13 @ 10:14:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0