besöket..

Lördag 3/4 kl: 14:05
Vi hann komma i tid till förlossningen i Helsinborg. Fanns inte alls många patienter inne så vi fick väldigt bra bemötande! Fick först lägga mig och ta CTG. Julian mådde bra men fick inga värkar under tiden. Sen kom sköterskan in med en doktor som berättade vad som skulle hända härnäst. De ville prova på en hinnsvepning till, men en mer brutalare sådan, som de sa. De sa att det skulle göra ont. Kallsvettig och rädd blev jag. Om en förlossningsläkare säger att det kommer göra ont- då gör det nog det! typiskt..
Tappen hade mjuknat lite men inte tillräckligt, inte förkortats heller. sen svepte hon runt och lossade hinnorna från tappen. Låg och försökte koncentrera mig, vände mig "inåt" som många säger att de gör vid smärta. full koncentration på att slappna av. Så det gick bra. Det var brutalt. Man har väl fått en hög smärttröskel nu efter allt skit man varit med om.
Sen berättade dem om detta nu inte skulle hjälpa så skulle vi bli inskrivna på måndag halvnio, och stanna kvar tills Julian kommit. så det blir tidigarelagt en dag, ganska skönt. Om tappen e uppmjukad då, tar de hål på hinnorna så vattnet går. Om den inte är det så får jag tabletter som ska hjälpa till. detta ska jag ta i upp till ett dygn tills det visar resultat. Om det inte gör det, sätter de in värkstimulerande dropp. Känns som vi har det på det klara nu, och hoppas verkligen det kommer igång av sig själv. Men jag har ju gått med sammandragningar och ont sen förra besöket- och det har inte påverkat så mycket, så man tappar hoppet lite grann.

Sköterskan var jättebra. Hon visade oss ett förlossningsrum i ena korridoren som de kallade för "solsidan", i söderläge. Vi bestämde att vi skulle önska ett sådant rum på måndag. Jättefina, stora rum som kändes trygga och inte alltför sjukhus-aktiga. Hon visade oss pallen som jag vill föda på och var positiv till detta. Fick även se badkaren man kan ligga i under värkarna och tyckte jag hade varit duktig att jag redan innan tränat avslappning i badet (: Så vi åkte därifrån med glada miner- trots det onda som hinnsvepningen tillförde.
Hon ville gärna att vi skulle ut o gå och ha samlag :P samlag sa jag direkt nej till nu när jag har så ont. Promenad lockade inte särskilt heller, men efter sjukhuset åkte vi ut till Järavallen och gick några kilometer. Ville dra det till det yttersta och prova vara i rörelse trots att jag hade så ont. det gick faktiskt bättre än väntat.

Sen åkte vi o tvättade av bilen och sen hem till mami, fick våra fina påskägg (: Hon hade designat och klätt påskäggen alldeles själv. Helt otroliga! Fick riktigt gott godis (: Julian fick oxå ett ägg (det lilla) och i det låg det två söta nappar från Lundmyr. Vi blir så bortskämda..







R har precis stuckit till gymmet, mitt onda har försvunnit med hjälp av vetekudde. Nu ska jag lägga mig i soffan med katten och titta på det senaste avsnittet av gossip girl och vila lite.
Vi har blivit bjudna hem till R:s farmor och farfar på påskmiddag och äggrullning. Vi får se om vi sticker dit. Inte kul alls att sitta o ha ont och försöka hålla en god min.

Kommentarer
Postat av: madelene

Håller tummarna för att han väljer att titta ut självmant nu den lille :-)



Du ska se att det kommer gå fint även om du blir igångsatt, jag behövde bara 2 piller innan det satte fart så jag hoppas det går det samma för dig, även om jag fick en supertuff förlossning så har jag bara sååå positiva erfarenheter av igångsättningen och helsingborgs förlossning!



Ps, vi hade också rum på solsidan med havsutsikt, var helt underbart :-) Kram

2010-04-03 @ 17:32:26
URL: http://madelenewyrtz.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0