E for president

Onsdag 3/3 kl: 17:15
Hade en väldigt intressant diskussion över frukosten i morse. Föressten så gick jag upp samtidigt som sambon o tände ljus o gjorde lite mackor till oss. Det börjar bli en mysig vana! Sen kan jag gå o lägga mig igen. Iallafall.. Vi hade en intressant diskussion om vår stads politik. Och jag berättade högtidligt över vad jag har förändrat om jag hade varit president i L-a . Vi kom överens om att det hade blivt Obama-effekten. Liberal vänsterdemokrati mot egoister i kommunledningen.

Mina reformer:
- Spara in på lösningar till konkursdrabbade småföretag (varenda osmarta mänska kan starta ett företag nuförtiden och även få stöd om det blir konkursdrabbat)

- Spara in på alla de satans juldekorationerna på stan. Visst, det är mysigt, men andra saker är viktigare.

- avskaffa rotavdraget.. Man behöver inte tillföra redan rika människor pengar för att kunna anställa folk för minimilöner för att de själva inte orkar skrubba sin toalett. och varför ska man få skatteavdrag för att man bygger om sitt eget hus? det är ett rikemannaproblem..

- Mer pengar åt sjukvården. Vi har väldigt många välutbildade sjuksköterskor och undersköterskor, men många går med usel lön, arbetsslösa eller väljer ett annat arbete för den dåliga lönen. Sätt en arbetare på varje vårdtagare. Och då ska vi inte snacka om äldrevården, vilken hemsk tid alla äldre har till mötes när de inte får gå ut varenda dag, inte får dricka sitt kaffe eller ha någon att prata med varje dag. På grund av personal och pengabrist. Varav har jag min åsikt om att pengar ska omfördelas.

- I denna stad klagar alla på otryggheten. En eller tre kameror gör ingen nytta. Problemet är otillgängligheten bland stödgrupper och poliser ute i samhället. Se pippi långstrump. Kling och klang fanns alltid överallt för att tjäna invånarna. Var är våra Kling och klang? De stänger klockan tre varje dag.

- Nu ska staten behöva betala för en utredning varför lokaltrafiken inte fungerade i vinter. De ska även sätta in pengar för avsnöning och av-isning av vägbanorna. Om inte jag minns fel så var det såhär när jag kollade sist - de som äger tågen är privatägda och har skyhöga biljettpriset samt dålig rabatt för studenter, pensionärer och arbetslösa. När jag kollade sist så beror problemet i trafiken pga snön på grund av att företaget köpte in billiga sydeuropeiska bromsar som inte fungerade i minusgrader. Detta för att det var mycket billigare för företaget. Och nu anser man att staten- skattebetalarna- du och jag ska betala för någon jädra utredning och även för av-isning trots att tågföretaget har gått plus i flera år (när vädret har varit bra). Fruktansvärt. Är det inte bättre att sponsra de mindre rika i samhället så de kan åka kollektivtrafiken utan att bli av med 1/7 av sin inkomst (som man blir när man är studerande, bor i Landskrona och måste åka till Malmö varje dag)

- All ungdomsverksamhet eller stödverksamhet till ungdomar som inte är lagstadgat (ex blåjackorna som har haft en väldigt god relation till "problemungdomarna") skulle helt plötsligt läggas ner för kommunen var inte tvungna att ha kvar dom. Trevliga människor som har arbetat upp en relation till ungdomarna och varit förebilder för dem och synts ute på stan hela tiden. Och sen fortsätter klagomålen och diskussionerna i tidningarna om osäkerheten. Mer Kling och Klang åt folket!

- behöver jag ens lägga till att hela försäkringskassan måste omarbetas? Det ska inte vara rätt att de som verkligen vill och försöker studera och jobba ska få alla minus. Det ska inte vara rätt att man inte kan vara halvtidssjukskriven 50 % när man pluggar, hellre att man är sjukskriven på heltid då anser FK. Att säkerhet finns för de som jobbar deltid men inte de som både pluggar och studerar. Det ska inte vara rätt att en ung familj vars 1 1/2 åriga son har efter en jobbig kamp mot cancer till slut somnar in, och att det krävs av mamman att hon ska infinna sig på arbetsförmedlingen nästa dag för att söka jobb. (se nyheterna)

detta och mycket annat kan förändras, men detta hann vi diskutera innan sambon åkte iväg till jobbet. Ganska intressant diskussion dock. Emli for president?

Kommentarer
Postat av: Teresia

I would vote for you! Dessutom detta med egen företagare. Anledningen till att många går i konkurs är för att dem inte förstår sig på sitt eget företag, dem kan ej systemet. Majoriteten förstår inte bokföring och hur ska man då kunna ha ett företag? Någonstans måste in och utbetalningar bokföras och kontrolleras.

2010-03-03 @ 19:05:37
URL: http://hondenteresia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0