fiskgryta a la bebis

Onsdag 13/10 kl: 18:50
Denna måltiden ska jag fixa ikväll till Villiam

Torskfilé
Laxfilé
Blomkål
Morötter
Liten bit purjolök
Tomat
Dill
Vatten

Skär upp, koka allt tills det blivit mjukt. Puréa och frys in! Hoppas att det uppskattas av Villiam!

föressten så blev köttfärssåsen en hit.
Köttfärs
Palsternacka
Timjan
Vatten
som kokades ihop till en sås

Till detta får han potatismos!


I morse provade vi att ge nestles dinkelgröt. Smakade själv den, det smakar nyttigt! Inget sött här inte som t.ex havregröten, fruktgröten. Till den fick han äpplemos och björnbär-hallon sylt som jag gjort. Han gillade det! Det smakade surt och nyttigt, men det gick ner. Its a keeper! Försöker inte få honom att bli van vid en massa söta saker.


Kommentarer
Postat av: Teresia

Vi vill heller inte vänja Vanessa vid sötsaker och så länge vi kan hålla det borta från henne så gör vi det. Dock är havregröten (vet ej fruktgröten då vi inte använder den) inte en stor portion socker utan innehåller järn, jod och andra viktiga näringsämnen och den sockermängd där finns är liten. "Fabrikatsgröt" är det dem ska äta som små då dem inte får i sig dem nyttigheter om man själv skulle gjort gröt till dem. Dessa grötformer har fungerat länge och fungerar fortfarande utan att barnen blir sockerberoende eller påverkade av en sockermängd.

2010-10-14 @ 08:33:36
URL: http://hondenteresia.blogg.se/
Postat av: Rebecca & Albin

Där är inget socker i några baby/barn prudokter innan dom är ett år iaf. Vi ger Albin 8 månaders frukgröt, päron, äpple och hallon och den är helt osockrad. Så för den sakens skull behöver du inte oroa dig för socker i gröt till dom små :)

2010-10-14 @ 09:22:13
URL: http://swahnrebecca.blogg.se/
Postat av: Em

Rebecca (och teresia): Nej jag nämnde ingenting med socker. Jag vet att där inte finns socker i barnmaten men jag syftade mest på den SÖTA smaken som många barngröter innehåller.

2010-10-14 @ 14:30:51
URL: http://lillbebisens.blogg.se/
Postat av: Rebecca & Albin

Okej, då förstår jag :)

2010-10-14 @ 15:18:05
Postat av: Em

(: o dinkelgröten är från 6 mån så det innehåller oxå alla de dära bra grejorna. men sen får han ju självklart oxå frukt till mellanmål, vilket är sött!

2010-10-14 @ 16:14:44
URL: http://lillbebisens.blogg.se/
Postat av: Emma

Det som gör fabrikstillverkade gröten söt är skummjölkspulver och/eller fruktjuicer de tillsätter. På så vis kan de tillverka en söt produkt och ändå kalla den sockerfri. Jag hittade en intressant artikel om detta.

http://www.dt.se/nyheter/dalarna/article406960.ece?service=print



Hade tänkt att jag skulle göra hemkokad gröt till min lilla femmånaders men efter att ha läst detta http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Mat-for-spadbarn/Behover-barn-berikade-produkter/ på livsmedelsverkets hemsida får jag nog tänka om. Har hört att det finns mjölkfri gröt och välling av märket Enago som också är bl.a järnberikad... Annars blir det kanske Nestlés Dinkelgröt, skummjölkspulvret till trots.



Kul blogg, hit kommer jag garanterat tillbaka! :)

2010-11-17 @ 16:03:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0