Ceremonin

kl 09:05

Välkomsttal
Vi vill igen önska alla välkomna till denna speciella dag då vi välkomnar vårt barn och ger honom sitt namn. Vi tänkte börja med en liten ceremoni innan vi äter.

 Villiam är ett midsommarbarn som redan i magen visade upp sina fantastiska sparkkapaciteter och nöjet av att vara vaken när andra sover.
Han var väldigt efterlängtad men ville inte riktigt ut, efter tio månader sade vi upp hyreskontraktet och inte ens då förstod han, efter mycket arbete tyckte han att det fick räcka och skulle ut med fart, så snabbt så nästan hans pappa missade ögonblicket.
Jag kommer ihåg när han kom upp till mitt bröst, ärligt talat så kände jag inte så mycket mer än en otrolig lättnad, äntligen var han här, nu blev allt mycket bättre. När jag tittade in i hans lite svullna ögon för första gången konstaterade vi att han var så lik sin pappa.
Nu när tiden har gått har han börjat likna mig mer- vilken tur!
Det är helt underbart att följa en annan människas framsteg så intensivt som vi har fått lyckan till att göra. De speciella tidpunkterna som jag alltid kommer att minnas är när han fäste blicken i mina ögon och tittade djupt och länge, första gången han log- det var mot hans pappa, när han började rulla runt, började äta och så vidare men de klart bästa upplevelserna är när han skrattar åt våra bus och när han ligger nära när jag sjunger för honom, när man ser att han är belåten, lugn och trygg .– för det är vårt största ansvar som föräldrar.

 
Sen sade R oxå några ord men vet inte om jag får skriva ut de, så struntar i det!


Sång: När lillan kom till jorden

När lillan kom till jorden,
det var i maj, när göken gol,
sa mamma att det lyste
av vårgrönt och av sol.


Sjön glittrade som silver,
och körsbärsträdet stod i blom,
och svalan kvick och munter
just hit med våren kom.


Gullvivans plym sågs vaja,
bofinken slog så glada slag,
då blev jag döpt till Maja,
ty lillan, det var jag.


Och därför, säger mamma,
så är jag nästan alltid glad,
jag tycker hela livet
är som en solskensdag.


 
Gitarr och sång, helt underbart


Faddrar/ogudföräldrar

Vi har valt R:s bror, och Villiams farbror till att vara ogudfar. Ro har redan tagit an sin uppgift och passar gärna Villiam, busar med honom och berättar allt skit han ska lära honom.


Och J, kompis till både R och E att vara ogudmor.  J har också redan tagit an sin uppgift med allvar, är alltid intresserad av Villiams framsteg, älskar att busa med honom och lär honom att härma olika ljud. Och att ha en förskolelärare som ogudmor är väl inte så pjåkigt!


Vi vill att ogudföräldrarna ska ha som uppgift att vara ett stöd, en vägvisare och vän för vårt barn.


Dikt av J
 


Namntal
Villiam föddes den 6 april och är därmed vädur som sin far.
I magen var han Julian för många men när han väl kom ut så passade inte namnet. Efter en tid var vi överens om ett namn, som passade honom så bra.
Han ska heta Villiam Julian Milton N J, kärt barn har många namn sägs det väl!
Namnet Villiam är sammansatt av orden vilja och hjälm och det finns 849 personer i Sverige med det namnet.
Namnet Julian kommer ursprungligen från Jupiter som är gud över himlen och ljuset.
Namnet Milton hade ingen betydelse men är det namnet som vi tagit med från släkten. R:s farfar heter Milton.


Symbolen

Nu ber vi ogudfar Robin att hänga ett smycke runt Villiams hals som symboliserar hans namngivelse. Och säger: Välkommen till oss Villiam

(guldsmycket var en amulett av väduren som R fick på sitt dop som nu gick i arv) 


Sång: Jag ger dig mig morgon

Åter igen gryr dagen vid din bleka skuldra.
Genom frostigt glas syns solen som en huldra.
Ditt hår, det flyter över hela kudden...


Om du var vaken skulle jag ge dig
allt det där jag aldrig ger dig.
Men du, jag ger dig min morgon,
jag ger dig min dag.


Vår gardin den böljar svagt där solen strömmar.
Långt bakom ditt öga svinner nattens drömmar.
Du drömmer om något fint ,
jag ser du småler.


Om du var vaken skulle jag ge dig
allt det där jag aldrig ger dig.
Men du, jag ger dig min morgon,
jag ger dig min dag.


Utanför vårt fönster hör vi markens sånger.
Som ett rastlöst barn om våren, dagen kommer.
Lyssna till den sång som jorden sjunger.


Om du var vaken skulle jag ge dig
allt det där jag aldrig ger dig.
Men du, jag ger dig min morgon,
jag ger dig min dag.


Likt en sländas spröda vinge ögat skälver.
Solens smälta i ditt hår kring pannan välver.
Du, jag tror vi flyr rakt in i solen...


Om du var vaken skulle jag ge dig
allt det där jag aldrig ger dig.
Men du, jag ger dig min morgon,
jag ger dig min dag.


Men du, jag ger dig min morgon,
jag ger dig min dag.


SKÅL för Villiam!


Kommentarer
Postat av: mormor

En personlig och mycket stämningsfull cermoni. Ni är så duktiga! Puss

2010-09-19 @ 13:23:21
Postat av: Teresia

Mysigt! :)

2010-09-19 @ 14:21:36
URL: http://hondenteresia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0