Fem dagar gammal!

Söndag 11/4 kl: 19:55
Pappa är ute med Julian på en kvällspromenad, så då passar jag på att uppdatera lite!
Vi har haft två helt underbara dagar! Nu har allt (det mest primära) fallit på plats, vi vet vilka skrik som säger vad och vet lite olika trix för att tillfredsställa den lille. en grej som jag måste dela med mig av till er som har bebisar med magknip.. Rapar ni bebis precis efter mat? Vi har en liten ritual här hemma- jag ammar och R rapar, i två omgånger, fem minuter per gång eller mer. Detta har bidragit till två lugna nätter. helt otroligt hur de mest simpla grejorna kan lugna.

Igårnatten var helt underbar, tre vak och inget gnäll, lite pigg. På morgonen var morfar på besök och fick lite (påtvingad) kvalitetstid med sitt barnbarn. Julian var snäll och sov lite, var vaken lite. Morfar tränade hans armmuskler ;)


Morgonnap med mössan på sniskan

R var iväg hela förmiddagen och jag ville inte vara ensam. Jag hann äta frukost (!), duscha och fixa lite här hemma. Vi var även ute och gick en liten promenad i den fina vårsolen. Det blev inte så långt och så snabbt eftersom jag fortfarande har ont i mina fogar sen graviditeten.

Sen åkte vi iväg på storhandling på CG, både mami och papi följde med som moraliskt stöd, nu är vår kyl, frys och skafferi fullt och Julian sov hela tiden. Så duktig var han. Sen lagade vi tacos under hans mest vakna timme och provade då att sätta han i babysittern. Han var lite för liten för det, men klagade inte en enda gång, så vi hann laga och äta mat!



Sen blev det lite pappamys och vi nådde en stor händelse- nappen! Vi har försökt att ge honom den för vi har märkt att han har ett rejält sugbehov. Men han har absolut inte gillat nyföddnapparna. Då kom pappa R på den brilljanta idén att prova den rejäla 9månaders nappen- minsann! Han suttar och suttar och nu används den vid behov vid gnäll. Perfekt under natten så vi slipper hänga fast i honom med vårt lillfinger. Mammames som man är, så grät jag när jag såg honom sutta.



Inatt var det helt underbart. Vi alla somnade vid halvelva. Julian vaknade klockan ett och ville ha mat, byte och rapning. Jag gick upp och lade sedan han i sin egen säng. han brukar inte vilja ligga i den vid första vaknet, men det gick! Han somnade direkt. Sen vaknade han igen klockan fem, jag ammade och R tog resten. sen somnade han direkt igen i sin egen säng. Och tänk, jag vaknade före honom och möttes av denna underbara syn:



Vid halvnio blev det amning, sen sov och mös vi ända till halvtolv.



Vi blev bjudna på middag ute hos svärföräldrarna idag. Det gick jättebra, Julian sov mest hela tiden och hade sin fräcka outfit på sig! Gubbabyxor med farfarströja. Han var så söt! Han fick även lite presenter av farmor, varav mössan han har på sig på bilden.



Vi fick god mat och hann till och med att spela kubb medans lilleman låg i sin bilbarnstol och luftade sig i det fina vädret.



Så vi har haft två helt underbara dagar. Tror att det blir lite värre inatt. Julian har sovit precis hela dagen så det blir nog en pigg bebis som vill underhållas inatt! Ska sätta mig o pumpa nu.. Har så mkt mjölk, pumpar ut ca en halv liter om dagen och fryser in. Bättre det än för lite, men en massa trixande bara.

Jag mår skitbra, magen krymper mer och mer för varje dag som går och jag börjar förlora vattnet i kroppen. Mina händer och ben är smala igen ;)




Kommentarer
Postat av: Lotti

Underbar läsning! Jag känner igen mig så mycket i det du skriver, det där att du ammar och han rapar, den kör vi med på! Funkar jättebra. Nu har jag fått dra ner på min amning dock eftersom hon inte blir nöjd och vi haft lite neråtbana med hennes vikt. Men flaska funkar lika bra :)



Skönt att saker börjat falla på plats för er med, det är ett underbart liv man lever med sin lilla bebis, tänk att man nu har en egen liten familj :)



Det hade varit kul att ses en dag vid tillfälle, om du och Julian har lust :)



Sköt om er! Kram

2010-04-11 @ 21:28:59
URL: http://www.yoohh.se
Postat av: Teresia

Jag matar och rapar också i två omgångar. Man ska helst under en amning ge dem båda brösten kombinerat med två rap för att vara säker på att dem blir mätta. Dem får ordentlig med mjölk och blir av med luft = plats för mer mat i magen.



Då sover han mycket den lille? Ni verkar ha fått någorlunda rutiner redan. Hur ofta äter han om dagen?

2010-04-11 @ 21:43:16
URL: http://hondenteresia.blogg.se/
Postat av: Morfar

Jag känner att det var absolut inte "påtvingat".

Det är en stor ynnest för mig och jag känner mig lycklig tillsammans med Er. Om du så skulle ringa mitt inatten så skulle jag komma utan att blinka. men det vet du :)

2010-04-12 @ 00:55:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0