trötter

Måndag 17/5 kl: 18:45
natten var inget roligt alls, inte alls! Gick o lade oss vid elva tiden, fick amma två gånger till kl ett, sen var det vakentid! Julian vägrade att somna om. Vi provade allt, mat, blöja, underhållning, kramar, pussar, vaggning, upp o gå, rap, massage, you name it. Men sirenen fortsatte att tjuta. Till slut tog batterierna slut och vid halvfemtiden somnade vi alla tre, utmattade. R upp till jobb vid sju, synd om honom. Vi sov vidare till klockan elva. Trots sovmorgonen var jag som en zombie när Julian vaknade. Det blev ingen föräldraträff idag heller.
Dagen har bestått av underhållning till max. Lillkillen har varit vaken hela dagen. Han har blivit runtburen, försökte sätta han i babysittern eller i babygymmet, men det passade inte, så han har i princip levt på min mage i babybjörnen. Inte gick det att sitta o mysa i soffan, nejdå, vi skulle vara uppe o hitta på saker! Och det tog jag med storm. Vi dansade runt i lägenheten i flera timmar mellan matningarna, städande, fixandes och donandes. Julian nöjd, min rygg lite mindre.
Han har haft femminutare då och då men han har nog haft mardrömmar, två gånger har han gallskrikit i sömnen. Stackars liten. Tog upp honom, nära, nära och vysschade. tyckte så synd om honom. Ner i babybjörnen igen, så var han nöjd!
Detta turbulenta dygn fick mig att ringa mor min och fråga efter lite avlastning, sagt och gjort, halvsex kom barnvakten, vi får tillbaka lillen klockan åtta. Så nu har jag hunnit förbereda alla papper och skit som ska in eftersom jag ska börja plugga snart. Om tre veckor är jag inte föräldraledig längre, då ska jag plugga, och R ska vara hemma hela sommaren. Hoppas verkligen att allt går bra, kanske lite tidigt att börja plugga två månader efter han fötts, men man kan vara klok i efterhand.. Men det ska faktiskt bli kul att koncentrera sig på något annat än bebis, om det nu går.. ska trots allt plugga på distans. Antar att jag kommer bli stammis på biblioteket ;)

Ska plugga in kameran o se om jag kan bjuda på lite bilder..
Sen ska jag göra R sällskap i sängen där uppe för lite återhämtning innan vilden kommer hem igen. Då står det bad på schemat, ska försöka få in lite rutiner, det kanske är det som behövs? (tack T ;) ). efter badet blir det mat, mys och pyjamas och förhoppningsvis (som alltid efter ett bad) så följer en trött bebis. Om det ska krävas ett bad varje kväll några dagar framöver för att få honom att förstå att inte vara vaken på nätterna, då får det bli så! ;) Om det nu går att påverka hans egna sömn- och matbeteende..




Trött pappa, pigg bebis, med en massa leksaker att titta på. Klockan är 03:30 ;)


Mammamys. R:s tröja, numera min. Perfekt för amning!


Pappamys. Han ser så liten ut i R:s händer..

Nu har jag bara en timme på mig för återhämtning, jädrans internet..




Kommentarer
Postat av: Lotti

Vissa dagar är tuffare än andra! Det där med lång vakentid på natten hade vi också ett tag... Inte så ball ;-) Men det är inte mycket att göra. Det vänder nog flera gånger om igen.



Hehe, ingen iphone! Tycker inte jag uppdaterar så mycket längre... Men en bild då och då brukar hinnas med! Annars blir det när hon sover :-)

2010-05-17 @ 19:36:04
URL: http://www.yoohh.se
Postat av: Teresia

Charmig bild på dig! ;) Just när man inte får sova blir man levande död på dagen. Och bebben kör fullt ös medvetslös och man undrar hur i helskotta det är möjligt. Ha! Jag håller tummarna för att ni får sova inatt, alla tre.



Jo. På föräldrargruppen pratade vi en del om mat och sov. Carina kom in på matrutiner om natten och att det kommer av sig självt. Majoriteten av oss ammar om natten ju. Detta går inte att göra så mycket åt mer än att INTE ge bröstet så fort dem gör ljud ifrån sig. Jag brukar ge vid 3,4 när hon börjar vakna till och göra ljud ifrån sig. Dock ska jag inte göra detta i natt utan testa att låta henne vrida och vända på sig lite som Carina sa att det kunde vara. Kanske behöver dem ändra ställning, vända på täcket, få nappen, få dricka lite vatten då munnen är torr?



Jag visste inte att dem fick dricka vatten redan nu men det får dem. Så jag ska introducera ljummet vatten för sessan så får vi se om det gillas. Sedan pratades det om att det helst ska gå minst två timmar mellan måltiderna då kroppen måste få producera mjölk i fred. Vi fick broshyr om matintroducering, gröt och puré som kan ske vid 4-6 månaders ålder... dock får man broshyr igen när det är dags efter samtal med sin bvc sköterska.



Vaccinationsprogrammet pratade hon också om. Mest vad dem innehöll och att dem vaccineras vid 3, 5 samt 12 månaders ålder (har jag för mig!). Innan barnet fått alla tre eller helst minst en av vaccinationerna ska du vara försiktig med att resa och särskilt till länder som är höggrisk inom någon sjukdom. Jag visste inte att Danmark t ex har många fall mässling. Dit ska man alltså inte åka för att vara på den säkra sidan.



Fårull får barnet inte ligga på mage mot då dem kan kvävas av håret.



Så, du är uppdaterad! ;)

2010-05-17 @ 20:52:23
URL: http://hondenteresia.blogg.se/
Postat av: Anonym

gör inte samma misstag som mig snäckan. bär inte runder på honom bara för att han skriker. låt han skrika ett tag och ta honom sen för jag har jobbet nu med att försöka få bort det att inte bära hela tiden för på honom passar det nästan aldrig att sitta eller ligga själv om man är vaken. ha det så bra. kram petraa

2010-05-19 @ 20:21:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0